mandag 9. mars 2009

Vinterferie: terningkast seks






















Jeg hadde nettopp vinterferie. Jeg klarte, for syvende år på rad, å motstå fristelsen til å dra på fjellet og skli rundt i snøen, og kjøpte heller masse ny musikk. Jeg har tenkt å legge ut en låt fra hvert album.

The Coup - Fo Da Money

fra Kill My Landlord (1993)
Jeg har ikke tenkt å begi meg ut på diskusjonen om rap-grupper og artister som slipper unna med å lage dårlig musikk fordi de er "politiske" kun i image og vage antydninger til aktivisme, utover å si at The Coup ikke faller inn under denne beskrivelsen.

Dre Dog - Jim Jones Posse
fra The New Jim Jones (1993)
Dre Dog (Andre Nickatina siden 1998) har vært en slags kultfigur innen Bay Area rap siden midten av 90-tallet, og har liksom aldri tatt helt av nasjonalt. Jeg vet ikke, jeg tror størstedelen av kjøpermassen hans er hvite collegestudenter fra San Francisco. Debutalbumet er en litt bisarr blanding av pseudo-satanisme og gangster rap. Gode greier!

Goodie Mob - Dirty South

fra Soul Food (1995)
Opphavet til begrepet "dirty south", så vidt jeg vet. For øvrig en grådig god låt fra et perfekt album. Goodie Mob har ikke gitt ut noen album på snart fem år, og medlemmene har gått litt hver til sitt, enkelte til særs tvilsomme prosjekter, men i følge Big Boi fra OutKast, som har vært tilknyttet til GM, er det duket for en reunion i 2009. Bare til å glede seg!

Husalah - Fighting the Feds

fra Huslin' Since da '80s (2007)
Jeg la ikke merke til det før jeg begynte å lage denne listen, men jeg har visst kjøpt ganske mye Bay Area rap i ferien. Husalah (fra The Mob Figaz) er derfra, men henger for tiden i Terminal Island Federal Correctional Institution, hvor han blir sittende til 2011. Han ble tatt med 13-14kg kokain for noen år siden, og for å få redusert straffen viste forsvaret til Husalahs karriere innen showbiz. Den begynte når han var et par måneder gammel og var med i en reklame for Johnson & Johnson babyshampoo. Hahaha!

Killer Mike - If I Can't Eat Right feat. Gangsta Pill & Rochelle Fox

fra I Pledge Allegience to the Grind, vol. II (2008)
Jeg tror ikke jeg har hørt et Killer Mike vers som ikke var dritbra, og produksjonen på dette albumet er fantastisk. Det solgte usle 4000 eksemplarer den første uken etter at det kom ut. :( Killer Mike leide en gang en isbil og kjørte rundt i gaten og delte ut gratis is til unger. Han organiserte også grillfest for hele nabolaget sammen med T.I. Jeg bestilte albumet på Apollon på fredag, og her for noen timer siden (mandag) ringte de meg og sa at det var kommet inn. Hvorfor sitter du fremdeles og leser dette?

LL Cool J - You Can't Dance

fra Radio (1985)
Kan ikke tenke meg at dette albumet trenger noen introduksjon, så mye som en unnskyldning overfor LL Cool J og meg selv for ikke å ha kjøpt det før. Denne låten er jævlig morsom.

M.O.P. - Home Sweet Home feat. Lord Have Mercy

fra Warriorz (2000)
Lil' Fame og Billy Danze fra notoriske Brownsville Houses, Brooklyn har gjort en karriere ut av å lage låter som for det meste handler om å tråkke folk i trynet. Etter syv år med trynetråkking fikk de et slags gjennombrudd med Warriorz og låtene Cold as Ice og Ante Up. De er for tiden signet til G-Unit, men det samarbeidet har hittil kun resultert i "creative differences" og ingen album, sannsynligvis fordi ingen på G-Unit kan se Lil' Fame i øynene uten å begynne å grine.

OutKast - B.O.B.
fra Stankonia (2000)
Ikke det beste albumet fra OutKast, men det er noen jævlig gode låter på det. Også var det det eneste jeg ikke hadde fra før.*

Spice 1 - Face of a Desperate Man

fra AmeriKKKa's Nightmare (1994)
Mer Bay Area! Spice 1 er en legende innen gangsta rap som har holdt koken i snart 20 år. Han ble skutt her for litt over et år siden mens han lå og sov i bilen sin, men kom heldigvis fra det med livet i behold. Intervju her: Spice 1: Murder He Writes

UGK - Diamonds & Wood
fra Ridin' Dirty (1996)
Pimp C og Bun B laget musikk sammen i nesten 20 år, gav ut et par sjangerdefinerende album, bidro på en monsterhit med Jay-Z, og så ut til å være i ferd med å ta over verden på nytt når produsent og rapper Pimp C døde av en overdose 4. desember 2007. Intervju med Pimp C her: Pimp C - Interview Pt. I

Z-Ro - Another Song
fra Let the Truth Be Told (2005)
Z-Ro lager veldig personlig musikk om kjipe ting som skjer i livet hans og hvordan alle vennene hans er potensielle forrædere og damer kun er ute etter pengene hans. Denne låten åpner med at en sarkastisk Z-Ro ber om unnskyldning for at han ikke lager noen låter du kan danse til. Han er en jævlig bra rapper, men ikke nødvendigvis den første til å skrive autografer til deg hvis du treffer på han. La Joseph McVey være i fred, men hør på musikken hans.

*Idlewild teller ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar